Persbericht

Onder druk van regering stopt energieleverancier Mega met misleidende verkoopspraktijken

Energieleverancier Mega stopt met misleidende verkoopspraktijken onder druk van regering

Het onderzoek van de Economische Inspectie naar de marktpraktijken van Mega, dat er kwam op initiatief van Energieminister Van der Straeten, Staatssecretaris voor Consumentenbescherming De Bleeker en minister van Economie Dermagne, bevestigt dat de energieleverancier sinds 2014 onder het mom van lage prijzen de consument misleidde. Kort nadat het onderzoek van start is gegaan, heeft PowerOnline, het bedrijf achter Mega, stappen ondernomen om de situatie recht te zetten. 

Energieminister Van der Straeten: “Ik zal nooit toestaan dat de energieconsument om de tuin wordt geleid. Energie is een basisbehoefte en eerlijke en transparante verkoopspraktijken zijn noodzakelijk voor de consument. Ik ben dan ook tevreden dat het doortastend optreden ertoe geleid heeft dat Mega alsnog zijn misleidende praktijken stop zet. Energieleveranciers die het spel niet eerlijk spelen, worden gesanctioneerd.

De strategie van MEGA bestaat uit het lokken van klanten met lage prijzen, maar wanneer de duurtijd van het contract ten einde komt, werden klanten automatisch overgezet op een nieuwe prijs die tot 30% duurder kan zijn. Wanneer de klant zijn contract raadpleegde vond die er nog steeds dezelfde productnaam terug, maar lag de prijs substantieel hoger dan deze waar MEGA promotie mee maakte op de markt. Door maandelijks twee prijzen te publiceren, namelijk een actieve prijs en een hernieuwingsprijs, voor één en hetzelfde product, was er geen transparantie voor de klant. De hernieuwingsprijzen werden immers nergens openbaar gemaakt. 

Minister Dermagne: “Wie oneerlijke praktijken toepast, bedot niet enkel de klant, maar verstoort ook de concurrentie binnen de sector. Dankzij een actieve houding van de overheid en de economische inspectie in dit dossier, zullen duizenden klanten betere voorwaarden kunnen genieten, en wordt de eerlijke concurrentie hersteld.”

Het onderzoek heeft ook meteen resultaat gehad. Kort nadat het van start ging, heeft PowerOnline, het bedrijf achter Mega, stappen ondernomen om de situatie recht te zetten. Zo zijn de vernieuwingspercentages sinds ten minste 27 januari 2021 publiek beschikbaar op de website. PowerOnline heeft ook aangekondigd om vanaf 1 april 2021 één enkel tarief aan te bieden aan bestaande en nieuwe klanten. De Economische Inspectiedienst zal nauw toezien op het nakomen van deze aankondigingen.

 Staatssecretaris De Bleeker: “Ik geloof sterk in een samenwerkingsmodel en geef eerst altijd eerst de kans aan de sector of specifieke speler om met oplossingen te komen. Als dat niet gebeurt, dan vind ik dat de overheid zijn tanden moet laten zien om de consument te beschermen. Dat heeft de Economische Inspectie hier gedaan met een diepgaand onderzoek. Ik ben blij dat energieleverancier Mega hierdoor tot inkeer is gekomen en ik zal samen met mijn collega’s in de gaten houden of ze hun engagementen nakomen.”

 

Resultaat onderzoek
Er is een proces-verbaal opgemaakt en het bedrijf zal een boete moeten betalen, die kan oplopen tot 200.000 euro. Voorts wordt in het advies van de FOD Economie gesteld dat een duidelijker regelgevingskader voor slapende contracten een meerwaarde kan betekenen om een doeltreffender marktoezicht mogelijk te maken in de toekomst. Dit is waar de regering op dit moment werkt van maakt.

 

Achtergrond
Op 15 januari 2021 vond een ontmoeting plaats tussen energieleveranciers Lampiris, EDF Luminus, Eneco en MEGA, en de kabinetten van Energieminister Van der Straeten, Staatssecretaris voor Consumentenbescherming De Bleeker en minister van Economie Dermagne, met als doel het probleem van slapende contracten aan te kaarten.

 Een slapend energiecontract is een contract dat is verstreken en waarbij het tariefplan niet langer actief wordt aangeboden aan nieuwe klanten. Ondanks een daling van de stroom- en aardgasprijzen op de markten, betaalt de consument een hoger tarief. Deze contracten zijn problematisch omdat het voor de consument quasi onmogelijk wordt gemaakt om zijn oude prijs te vergelijken met de prijzen van producten die vandaag actief worden aangeboden. Uit een studie van de CREG blijkt dat 470.000 gezinnen hierdoor tot 1100 euro te veel betalen voor hun energie- en gasfactuur. 

Bij klanten van Lampiris stelde zich volgens verdere analyse geen probleem. Eneco en EDF Luminus stelden een actieplan voor om een einde te maken aan slapende contracten. Daar wordt verder aan gewerkt met de regering. Eneco heeft nu reeds 30.000 klanten ‘wakker’ gemaakt en actief aangeschreven. Energieleverancier MEGA daarentegen stelde initieel geen actieplan voor om de problematiek aan te passen en ging geen enkel engagement aan, en hield er bovendien misleidende markpraktijken op na die vergelijkbaar zijn met de problematiek van slapende contracten. Het nieuwe tarief onder het hernieuwde contract was namelijk niet publiek raadpleegbaar.

Op initiatief van Energieminister Van der Straeten, Staatssecretaris voor Consumentenbescherming De Bleeker en minister van Economie Dermagne, startte de FOD Economie op 15 januari 2021 een onderzoek naar de marktpraktijken van energieleverancier Mega. Het onderzoek heeft bevestigd dat de marktpraktijken inderdaad misleidend waren.